onsdag 3 juli 2013

Rabarberpaj

Det här är min favoritpaj!
Original receptet kommer från boken Östgötamat.
Jag har under åren förändrat receptet något.
Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 gr smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
Arbeta snabbt ihop allt till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, gärna med avtagbar kant.








Fyllning
Rabarber
som jag kokat till sylt tillsammans med syltsocker.

Topping
2 dl créme fraish
½ dl socker
1 ägg
½-1 tsk vaniljsocker

Bred ut rabarbersylten i det ogräddade pajskalet.
Vispa ihop toppingen och bred ut den över rabarbersylten.
Grädda 175 gr ca 40 min.

Kolasås
1 del grädde
1 del sirap
1 dl socker
Blanda allt i en kastrull och låt koka ihop några minuter.

Servera pajen ljummen med glass och kolasås


















Brukar använda samma recept när jag gör äpplepaj men smaksätter då toppingen
även med kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar