tisdag 30 juli 2013

Fiskgratäng med räkor och sparris

Jag har tillbringat en del av natten sovande i en solstol på altanen. Varför, undrar ni säkert?
Därför att min förbaskade hosta blev något bättre när jag andades in lite fuktigare luft.


Vaknade upp vid fem till denna fantastiska syn, en regnbåge som lystes upp av morgonsolen.

Trodde att jag hade kommit till i himlen..



















När jag handlade i söndags hittade jag färsk torsk till bra pris.
Ofta kan man fynda i fiskdisken på söndagar när den manuella disken
är stängd för helgen.

Torsk är nog den fisk jag tycker bäst om efter abborre, den är lika
god att steka som att använda i grytor och gratänger.

Den här gången lagade jag en gratäng.






 4 port
 
ca 600 g torsk eller någon annan vit fisk
Smör/olja
1 st schalottenlök eller ½ gul lök
2 dl vitt vin
1-2 msk fiskfond på flaska
Vätska från fisken
3 msk vetemjöl
5 dl grädde/mjölk
1 st citron, skalet
Dill, går bra med fryst
Salt och peppar
Sparris/Sockerärtor
Räkor, färska/handskalade på burk.
(Använder ni frysta måste ni krama ur vätskan)
Dill färsk
  •  Smörj en ugnsäker form
     Lägg fisken i formen krydda med salt och peppar.
  • Tillaga fisken ca 10 min i 150 g
  • Häll av vätskan, ska användas i såsen
  • Skala och hacka löken
  • Fräs löken i smör, utan att den tar färg
  • Tillsätt vinet och fiskfond/vätska från fisken och låt hälften av
    vätskan koka bort
  • Vispa ihop mjölet med gräddmjölken
  • Häll blandningen i kastrullen, låt koka upp under omrörning
    Låt mjölet koka in ordentligt, så stuvningen tjocknar.
  • Smaksätt såsen med riven citron
  • Krydda med salt och peppar
  • Tillsätt dill
  • Häll stuvningen över fisken och tillaga fisken ytterligare ca 15 min i ugn på 200 g.
  • Dela sparrisen i mindre bitar
  • Fräs dem i smör krydda med salt och peppar. De ska fortfarande vara spänstiga.
    Jag hade även lite späda sockerärtor.
Toppa gratängen med smörstekt sparris, räkor och dill.
 
Servera fiskgratängen med kokt potatis, eller ett festligare alternativ
pressad potatis.
 
Jag lovar att den här fiskgratängen gör succé på middagsbordet.
 
Vårdcentralen nästa! Lunginflammation?




1 kommentar: