torsdag 11 juli 2013

Citronsaft


Nostalgi!
När jag och mina syskon var små gjorde vår mamma ofta citronsaft till oss under sommaren, jag kommer fortfarande ihåg hur läskande gott det var.

Jag har också gjort citronsaft till mina barn under åren, men sen faller vissa saker i glömska.
Nu när jag skulle göra saft, hittade jag inte mitt recept utan fick googla fram ett nytt. Det här receptet liknar det jag hade tidigare. Blandade även i lite fläderblommor som fanns kvar på busken i trädgården.

















Citronsaft
3st  citroner
(10 fläderbloms klasar)
2 kg socker
30 gr citronsyra
2 liter vatten
  • Tvätta citronerna, skär ner dem i skivor.
  • Lägg citroner, socker och citronsyra i en hink/bunke
  • Koka upp vattnet och häll det över citronerna
  • Rör så sockret löser sig
  • Låt stå svalt ett dygn, rör någon gång,
  • Sila och tappa på flaskor, förvara svalt.
  • Blanda saften med vatten. 
Avnjut saften en varm sommardag!
Eller till mat som ett alkoholfritt alternativ.


















Monika






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar