måndag 22 juli 2013

Laxsalld

Förkyld!
Jag har inte varit förkyld på nästan två år och så blir man det mitt i sommaren när det är som varmast..Vår tanke var att vi skulle åka till skogen på söndagsmorgonen och plocka kantareller, men det satte min förkylning stopp för. Bara tanken att slåss med myggen i en varm skog gjorde mig sämre.

När vi var på havet i och åkte Skoter i lördags åkte vi till St. Grindö och köpte rökt lax. Den var god kan jag lova. Vi brukar annars åka upp till Väderskär och handla, men det var lite för tuffa vågor att åka dit på skoter, vi gjorde ett försök men fick vända.

Jag tycker fisk hör sommaren till och framförallt rökt fisk. Och kan man sen handla den lokalt smakar det oftast ännu bättre. Under sommaren finns det också  mycket fräscha grönsaker att servera till.
Rökt lax kan kännas lite fet men tillsammans med grönsaker tycker jag att det mildras något.

Vad passar bättre en sommardag till lunch?
Laxsallad

















Sallad
Olika sorters sallad
(handlade en sallads blandning på Willys som var bland
det bättre jag handlat)
Kall färsk potatis, skivad
Gurka
Cocktailtomater, olika färger
Sockerärtor
Rödlök
Ägg
  • Bygg salladen direkt på tallrikarna.
  • Servera med dressing.

  • Dressing
    3 dl gräddfil
    1-1½ msk majonäs
    1-1½ msk vanlig senap (smaka er fram, senapen får inte ta över)
    2 msk hackad dill
    2 msk hackad gräslök
    ½ liten hackad rödlök
    (Kapris)
    Salt och peppar
    • Rör ihop alla ingredienser till såsen
    • Låt stå svalt, till servering.
    Och i ett försök att bota förkylning, drack vi även en snaps till..
    Hjälpte inte!!


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar